
الگوسازی به سبک شبکه ورزش سیما
در رادیو و تلویزیون می گویند یک شهروند که با برنامه ای تماس می گیرد، نماینده 300 نفر است هر چند مسابقه انتخاب برترین ها یا نظرسنجی در باره انتخاب برترین ها امری متفاوت است. چرا که خيلی از عوامل در جهت تسهیل حضور رای دهندگان در فضای مجازی تلاش می کنند. این عدد هم البته مطلق نیست، ولی بر اساس داده های دقیق و کارشناسانه است. برای انتخاب برترین های ورزش ایران در سال 1403 که چند سالی است به ابتکار شبکه ورزش سیما انجام می شود بیش از 7/5 میلیون نفر رای داده بودند که رقم بسیار بالایی بود و بیانگر تلاش و برنامه ریزی دقیقه مدیران شبکه ورزش و همکاران خوب ما در این شبکه جامع و فراگیر. البته که می توان جامع تر هم برگزار کرد و به طور مثال در انتخاب برترین ورزشکاران و برترین تیم ها خیلی از نامداران بزرگ در سایه فوتبال گم می شوند، که برای این معضل میتوان راه حل پیدا کرد. می توان فوتبال را در یک بخش جداگانه به رای گذاشت تا دیگران هم دیده شوند. بر فرض ورزشکاری مثل رضا علیپور در سنگنوردی که تبدیل به الگوی بسیاری از جوانان ما شده، می توانست یکی از منتخبین باشد هرچند که گفتیم رای مردمی است و هیچ دخل و تصرفی بر آن وارد نیست. یا مثلا ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، آمادگی جسمانی و رشته هایی که رشد بسیار چشمگیری داشته اند و اثرگذاری آنها بر جامعه آنقدر بالا بوده که موفقیت های آنها تاثیر مستقیمی بر روند زندگی مردمان یک شهر و گاه یک استان گذاشته است. رشته ورزشی کبدی یکی از اینهاست. این رشته در بعد مدال آوری و موفقیت جزو برترین های رشته های تیمی در آسیا و در جهان هم بانوان و هم آقایان بوده است. یک کنفدراسیون آسیایی داریم که مقرش در ایران و رئیس آن یک ایرانی است و این را هم باید، حتما و حتما به مردم یاد آوری کنیم و برای این کار کجا بهتر از اینجا؟ کبدی در بحث اشتغالزایی و ارزآوری به نسبت خود با 18 لژیونر در لیگ ستارگان جهان با میانگین در آمد 5 میلیاردی برای هر ورزشکار صاحب یک رکورد خوب در بین ورزش های تیمی است. امروز جوانان استان هایی که نماینده در لیگ ستارگان دارند، مشتاقانه به سمت کبدی روی می آورند تا به تیم ملی برسند و آنقدر رقابت دارند تا بتوانند لژیونر شوند.
خب، در بخش انتخاب روسای فدراسیون های برتر یقینا کبدی می توانست کاندیدا باشد، اما اینطرف قضیه را هم باید ببینیم. و آن اینکه خود فدراسیونی مثل کبدی برای دیده شدن، نیاز به برند سازی دارد. اگر محمدرضا شادلو جوان نقده ای ایران زمین بهترین بازیکن لیگ ستارگان جهان در هند می شود، باید او را فدراسیون به لحاظ فرهنگی و رفتاری و گفتاری طوری آماده کند که تبدیل به یک الگوی موفق شود و فدراسیون اورا به یک برند برای توسعه کبدی معرفی کند. یعنی خود فدراسیونها در برند سازی خیلی نقش دارند و این از ظرافت های کار مشاوران رسانه ای است که در عرصه رقابت چه تدابیری برای تبدیل یک ورزشکار موفق به یک نماد و شاخص مطرح اندیشیده اند.
به نظرم هندبال در این بخش خوب مانور داد که تیم ملی بانوان هندبال با صعود به جام جهانی توانست خودرا به عرصه رقابت برترین های ورزش ایران برساند. در هر حال وقتی رئیس جمهور به مراسم برترین ها دعوت شد و ایشان هم به این دعوت لبیک می گویند، یعنی وزن کار بسیار بالا بوده و چقدر هم مسعود پزشکیان از حضور در جمع ورزشی ها احساس خوبی پیدا می کند و بسیار صمیمی و خودمانی با همه عوامل، رسانه ها و قهرمانان برخورد کرد و حس خوب دوطرفه بر فضا حاکم بود. از بایت گلایه های علیرضا دبیر هیچ کس خم به ابرو نیاورد. چون دبیر همیشه خود را جدا و ارجح بر همه می داند حال آنکه خوب است ديگران بگویند تو چقدر خوبی آقای دبیر! درست مثل هادی ساعی که به همه احترام گذاشت و همه هم او را به جد تشویق کردند.