
صنعت ورزش می تواند چاره ساز باشد!
اخیرا واژه “صنعت ورزش” در رسانه ها و از زبان برخی از مسئولان بیشتر به گوش می رسد. واژه ای که اگر مفهوم آن به درستی به کار نرود دچار اسیب های شناختی و نتیجتا راهبردی خواهد بود. آنچه که از آن در دنیا به عنوان صنعت ورزش یاد می شود مجموعه اقدامات و راهبردهایی هست که منجر به ایجاد بازارهای اقتصادی می شود. در این بازارها تولید، تسهیل، ترویج یا سازماندهی بر فعالیتهای ورزشی نیز گنجانده می شود. متاسفانه گاها این واژه با صنعتی کردن و بازاریابی صنعتی یا مشارکت صنعتی ها در ورزش اشتباه گرفته می شود که امیدواریم با کمک رسانه ها این امر به شکلی درست در بین مدیران و سیاستگذاران ورزشی تبیین شود. صنعت ورزش اگر به درستی در میدان ورزش مورد ارزیابی و سپس برنامه ریزی قرار گیرد می تواند ثمرات ارزشمندی را برای ورزش و جامعه به ارمغان اورد. مهمترین دستاورد ایجاد ساز و کار صنعت ورزش، دستیابی به یک آمار متقن و دقیق در حوزه های مختلف اقتصادی ورزش است. امری که از دیرباز پاشنه آشیل برنامه ریزی برای ورزش بوده است.امار زبان گویای برنامه ریزی است و متاسفانه ما در ورزش کشورمان آمار دقیقی از فعالیت های مختلف ورزشی چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه عملیاتی و زیرساختی نداریم. این امر برنامه ریزی سیاستگذاران عرصه ورزشی را با اشکالات جدی مواجه می سازد.
صنعت ورزش می تواند چاره ساز این مهم باشد
به هر روی امیدوار است که ساز و کارهای اقتصادی و کسب و کار در حوزه های مختلف ورزش به شکلی روند خود را طی کند که “صنعت ورزش” از گفت و گوهای رسانه های به شکلی جدی تر و کاربردی تر در حوزه ورزش تبدیل شود.