
تقابل وزارت ورزش با رویکردها!
مبنای وزارت ورزش در مواجهه با شایستگی ها رویکرد رفتاری است یا استاندارد و یا اقتضایی. در تدوین برنامه ها و سازماندهی آن در سطوح فنی تا کلان ورزش ،شایستگی مدیران و کارشناسان می بایست مد نظر قرار گیرد. تصدی گری مشاغل ورزشی نیز بر حول این سه محور است و اینکه اگر مدیری رویکرد تلفیقی دارا باشد حد کمال است یعنی در کنار ویژگیهای شخصیتی، دانش، مهارت و نگرش سازنده، تعامل سازنده را نیز در پیشبرد اهداف و برنامه های خود داشته باشد، در ورزش و زیر مجموعه های آن این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است در کنار ارائه خدمات و برنامه های راهبردی (قهرمانی و همگانی)، اهداف تربیتی و پرورشی نیز مد نظر است لیکن بر خلاف سایر بخش ها که شاید رویکرد رفتاری، یا استاندارد و یا اقتضایی (موقعیتی و بنابر شرایط حاکم) کارساز باشد، در ورزش با محوریت اهداف پرورشی و تربیتی زنجیره خدمت می بایست بر محور استاندارد با تلفیقی از رویکرد رفتاری و اقتضایی باشد تا چرخه کار اصولی صرفا درگیر روابط و نسبتها نگردد.
در رویکرد رفتاری شایستگی بر اساس اصطلاحات رفتاری و ویژگیهای اصلی شخصی نظیر عادات، ویژگی های شخصیتی،دانش، مهارت و انگیزه های فرد در کسب شغل تعریف میشود و به طور عمده به نوعی از رفتارها گفته می شود که با عملکرد عالی ارتباط دارند رویکرد استانداردها بر اساس تجزیه و تحلیل کارکرد شغلی یا پست سازمانی است حداقل استانداردهای عملکرد در پستهای مدیریتی برای تضمین کیفیت معین در شغل معرفی می شود. این رویکرد، اصولاً با تعریف میزان حداقل از عملکرد قابل پذیرش در یک شغل یا موقعیت شغلی ارتباط دارد و در آن بر برون داد واقعی شغل، تأکید شود. ظاهراً رویکرد استاندارد در مقایسه با رویکرد رفتاری کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
رویکرد اقتضایی (موقعیتی) در این رویکرد عواملی کشف می شود که ممکن است بر شایستگیهای مورد نیاز تأثیر بگذارند. فرهنگ، ارزشها و تغییرات از جمله عوامل مذکور هستند. عوامل موقعیتی آنقدر زیاد هستند که ظاهراً تهیه فهرستی کلی از شایستگی های مدیریتی که در اغلب موقعیتهای مدیریتی کاربرد داشته باشند غیر ممکن است هدف این رویکرد، معرفی ارتباط بین عوامل موقعیتی معین و شایستگیهای مورد نیاز عملکرد عالی مدیریتی است.
اغلب متخصصان در زمینه تربیتی و پرورشی معتقد هستند که جدا کردن سطوح شایستگی برای فراهم کردن ارزیابی معنادار، ضروری است. سطوح شایستگیها میتوانند کاربردهای مختلفی داشته باشند مهمترین کاربردهای آن شناسایی سطح فعلی شایستگی افراد و نیز تعیین میزان شایستگی لازم برای هر رده از مدیران است قطعاً همه افراد در سمت های مختلف مدیریتی به یک اندازه به همه شایستگی ها نیاز ندارند.